به روز رسانی ویندوزهای غیر اصلی تعطیل شد!


شرکت مایکروسافت جهت مبارزه با سرقت نرم‌افزاری دست به اقدام تازه‌ای زده است. در این اقدام، برنامه‌ای نرم‌افزاری کابران ویندوز را ملزم می‌کند قبل از گرفتن اصلاحیه‌ها از طریق اینترنت ثابت کنند سیستم عامل آنها معتبر و قانونی است.
این برنامه که Windows Genuine Advantage نام دارد، طی 10 ماه گذشته در معرض آزمایش عمومی بوده است، اما فرآیند سنجش اعتبار مدت‌هاست که به صورت اختیاری پیش روی کاربرانی قرار می‌گرفت که متقاضی دانلود اصلاحیه‌های نرم‌افزاری بودند. از این به بعد، فرآیند سنجش اعتبار برای بیشتر اصلاحیه‌ها الزامی است و نه اختیاری.
بنابراین کسانی که تاکنون از سایت Microsoft Update و Windows Update استفاده می‌کردند، دیگر نمی‌توانند به دانلود اصلاحیه‌ها و افزودنی‌های ویندوز (از جمله اصلاحیه‌های امنیتی) بپردازند، مگر این که از مرحله سنجش اعتبار خودکار عبور کنند.

البته مایکروسافت می‌گوید کسانی که هنوز ویندوز خود را قانونی (validate) نکرده‌اند همچنان اجازه خواهند یافت از طریق سایت جداگانه Download Center و سرویس Automatic Update اصلاحیه‌های امنیتی را دریافت کنند.
به گفته دیوید لیزر، مدیر برنامه Genuine Advantage «برای آسیب‌پذیری‌های جدی، ما تمایل داریم اصلاحیه را در اختیار همگان قرار دهیم. صرفاً به این منظور که کل اکوسیستم مورد محافظت قرار بگیرد».

در عین حال، سایر برنامه‌هایی که از طریق Download Center در دسترسی هستند، بدون گذشتن از مرحله سنجش اعبتار ویندوز قابل دریافت نخواهند بود. از جمله این برنامه‌ها Windows AntiSpyware می‌باشد. این مغایر با چیزی است که بیل گیتس اوایل امسال اعلام کرد، که گفته بود مایکروسافت تصمیم دارد این برنامه را به صورت رایگان در اختیار همگان بگذارد چرا که چنین امکاناتی «باید برای حافظت از هر سیستمی در دسترس باشند».

آقای لیزر روز گذشته اظهار داشت که از نظر شرکت برنامه رایگان ضد جاسوسی بیشتر یک ارزش افزوده برای کاربران قانونی است، و با یک اصلاحیه ضروری که نقطه ضعف‌های ویندوز را می‌پوشاند قابل مقایسه نیست. از این رو مایکروسافت ترجیح می‌دهد ابزار ضد جاسوسی خود را فقط در اختیار کسانی بگذارد که ویندوز خود را از طریق برنامه Genuine Advantage قانونی کرده‌اند. «ما معتقدیم این ارزش افزوده باید به صورت انحصاری برای مشتریان Genuine Advantage حفظ شود».

فرآیند اعتبارسنجی از طریق یک کنترل ActiveX صورت می‌گیرد، که می‌تواند غیرجعلی بودن ویندوز را بررسی کند. کاربرانی که در صدد دانلود کردن برنامه‌ها و اصلاحیه‌ها از سایت مایکروسافت باشند با پیامی روبه‌رو خواهند شد که می‌گوید باید اجازه دهند ابتدا این ActiveX دانلود شود تا اعتبار ویندوز آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. مایکروسافت می‌گوید این فرآیند به صورت ناشناس انجام می‌شود و هیچ اطلاعاتی را از کامپیوتر کاربر جمع‌آوری نمی‌کند.

طی تحقیقی که از سوی شرکت Business Software Alliance صورت گرفته، 35 درصد از نرم‌افزارهای کامپیوترهای شخصی غیرقانونی هستند. مایکروسافت در قسمتی از برنامه Genuine Advantage خود به کسانی که ویندوز خود را معتبر کرده‌اند نرم‌افزارهایی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که مجموعاً 450 دلار قیمت دارند. مایکروسافت همچنین به دارندگان نسخه‌های جعلی یا معتبر نشده ویندوز فرصت می‌دهد نسخه اصلی را، در صورت داشتن شرایطی خاص، به نصف قیمت خریداری کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد